Články keyboard_arrow_right Jak na správný výběr pneumatik?

Obrázek příspěvku: Jak na správný výběr pneumatik?

Jak na správný výběr pneumatik?

personaccess_time10. November 2019chat_bubble_outline0 komentářůremove_red_eye79 shlédnutí

V tomto případě platí, čím obecnější otázka, tím složitější odpověď. Jedno je ale jisté. Motor není to, co vás drží na silnici! A právě tímto mottem by měl každý senior řídit při výběru pneumatik na svůj vůz.

Každý z nás totiž od pneumatik na svém voze očekává něco jiného. Někomu stačí, když ho dovezou do 5 km vzdáleného zaměstnání, přičemž se jeho cesta vine silnicí III. třídy, kde je optimální rychlost 70 km/h. Nikam jinam nejezdí, až na občasný nákup do nedalekého supermarketu. Naproti tomu zde máme obchodního cestujícího, který se svým autem „nalítá“ měsíčně i několik tisíc kilometrů a je stále v časové tísni. Je tedy pravděpodobné, že se pohybuje po silnicích na hranici maximální povolené rychlosti (případně i vyšší) a to za každého počasí. Samostatnou kapitolou jsou automobilový nadšenci, kteří od svých pneumatik požadují maximální možné výkony.



V prvním případě si majitel auta může bez obav vybrat levné pneu od výrobců Sava, Firestone, Debica. Obchodní cestující by se už ale měl zaměřit na pneumatiky s lepšími vlastnostmi při vyšších rychlostech. Určitě by se mělo jednat o pneumatiky s dobrými vlastnostmi na mokré vozovce, především s nadprůměrnou ochranou proti aquaplaningu. Další preferovanou vlastností by určitě měl být nízký valivý odpor (snížení spotřeby) a míra opotřebení (kilometrový náběh). Těchto pár vlastností dohromady není pro výrobce pneumatik nikterak jednoduché skloubit dohromady. Zde se nabízí renomovaní výrobci Continental, Dunlop, Pirelli, Michelin, Goodyear a další, kteří toto zvládají.

Posledním, koho jsme v předchozím odstavci uvedli, jsou automobilový nadšenci. Pro tyto řidiče nehraje podstatnou roli výdrž pneumatik, nýbrž jejich vlastnosti. Pro ně nabízí renomovaní výrobci speciální typy pneumatik s měkčí a sportovnější směsí. (Michelin Pilot Sport Cup+, Dunlop SP Maxx Race, Pirelli PZero Corsa, Bridgestone RE070R)



Je tedy zcela na vás, do jaké skupiny řidičů patříte a jaké pneumatiky si na svůj vůz vyberete. Pokud zvolíte levné pneu, musíte počítat s určitými kompromisy v oblasti výkonů ve vyšších rychlostech a extrémních situacích. Ve střední cenové třídě je výběr opravdu velký. Některé dezény pneumatik jsou preferovány na suchý povrch, některé zase vynikají na mokru. Vybrat přesně vhodnou pneumatiku je tak trochu boj s větrnými mlýny, ale v této třídě už nenarazíte na „špatný kus“. 90% řidičů budou vyhovovat a rozdíly poznají jen ti velmi zkušení. Proto je dobré se před koupí konkrétního typu pneumatik poohlédnout, jak si třeba stojí v testech renomovaných institucí jako je ADAC, ÖAMTC, nebo německých motoristických časopisech AutoBild, AutoBild SportsCars, Auto Zeitung.

Důležitým faktorem je rovněž správný výběr rozměru pneumatik. Na autě by měl být namontován pouze rozměr, který je zapsán v TP. Pokud chcete zvolit jiný, musíte si zjistit, zda je Vámi zvolený rozměr na vaše auto schválen. Toto se v drtivě většině týká úpravců vozů, kteří s rozměry pneumatik rádi experimentují. Nápomocny v tomto ohledu mohou být různé konfigurátory kol, kde jsou většinou uvedeny alternativní rozměry ráfků a pneumatik schválených pro konkrétní vůz. Na škodu rozhodně není ani technický rádce, kde se dozvíte vše potřebné. Pokud si tedy vyberete jiný rozměr kol a pneumatik, než je uveden ve vašem TP, prodejce vám vystaví dokument „prohlášení autorizovaného dovozce“, kde stojí, že nový typ kola je homologovaný pro váš vůz. Díky němu můžete po příslušných státních institucích požadovat zapsání alternativního rozměru kol do vašeho TP.



Od listopadu 2012 je povinností při prodeji pneumatik vydávat jejich štítky, na kterých jsou uvedeny základní vlastnosti dané pneumatiky. Mají tak alespoň určitou základní vypovídající hodnotu o vlastnostech pneumatiky. (valivý odpor, brzdná dráha na mokru a vnější hluk)

Samostatnou kapitolou jsou „no name“ pneumatiky čínské produkce. Většinou se jedná o nepovedené kopie pneumatik renomovaných výrobců, které v nejlepším případě mají společný pouze tvar vzorku pneumatik. Složení směsi je úplně někde jinde. Tyto pneumatiky ve všech testech institucí ADAC a ÖAMTC zcela propadly a to především při testech na mokré vozovce! 

Těmto pneumatikám se vyhněte obloukem, protože jsou vyloženě nebezpečné. I při porovnání s cenově dostupnou pneumatikou Barum Bravuris 2 je brzdná dráha těchto pneumatik v průměru ze 100 km/h na suchu delší o 5 metrů (tedy o délku auta) a na mokru dokonce skoro 20 metrů (čtyřnásobek délky auta), což už je alarmující.

Tato trojice pneumatik dopadla ve všech testech vždy nejhůře!



Rockstone Radial F105

Sunny SN3800

Wanli S-1063


Vše, co jste se zatím dozvěděli, platí i v případě zimních pneumatik. Ovšem dvojnásobně. Zimní období je pro řidiče mnohem zrádnější, než to letní. Na toto je myšleno i legislativou. Tedy povinností mít nazuté zimní pneumatiky při souvislé vrstvě sněhu, nebo kdy se tato skutečnost dá očekávat. A to do 1.11. do 30.4. daného roku. Přičemž vzorek musí mít minimálně 4 mm. 

Zimní pneu jsou tak na výběr mnohem náročnější. Zde jsou nejdůležitějšími faktory trakce na sněhu, brzdná dráha na sněhu a mokru a odolnost proti aquaplaningu. Podle těchto kritérií by se měla vybírat správná zimní pneu. A je zcela jedno, zda dáte přednost pneumatice výrobcem situované na sníh (Dunlop SP Winter Sport 4D), nebo častou evropskou břečku (Goodyear UG-8). Záleží vždy, s jakými podmínkami se v zimě nejvíce setkáváte. Díky zvýšeným nárokům na zimní pneu se tak projevuje větší rozdíl ve schopnostech pneumatik střední třídy a levných pneumatik, které ztrácejí přeci jen o trochu více, než v letním segmentu.

Zimní pneu mají svá specifika. Díky odlišnému vzorku a směsi je nutné počítat se zvýšenou spotřebou a hlučností, stejně tak i se sníženou výdrží oproti letním pneumatikám.

Ať už si vyberete jakoukoliv pneumatiku, přejeme vám mnoho kilometrů bez nehod a komplikací. život

 

folder_openPřiřazené štítky

0 komentáře

    Vložit komentář

    info_outline

    Nepublikujte SPAM!

    Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.